Google Adwords Specialist voor webshops en MKB

Hoe selecteer je een Google Ads bureau?

google ads uitbesteden

22 maart 2020

Twijfels over je Google Ads bureau?

Regelmatig word ik benaderd door ondernemers met 'slechte adwords ervaringen'.
En dat terwijl ze wel denken een professioneel Google Ads bureau te hebben ingeschakeld.
De adwords campagnes, die deze bureaus hebben opgezet, blijken echter vaak verre van professioneel te zijn.
Sterker nog veel zogenaamde Adwords specialisten maken er een zooitje van. 

Vandaar dat ik dit artikel schrijf om je te waarschuwen. Je krijgt 6 concrete tips.
Zodat je weet waar je op moet letten als je je Google Ads campagnes wilt uitbesteden.
Heb je te maken met een stelletje 'boeven' of met een Adwords specialist die passie heeft voor zijn of haar vak?

Wees voorzichtig als een Google Ads bureau je het volgende aanbiedt:

1. Google Ads of Adwords pakketten

Meestal zijn deze Adwords pakketten gekoppeld aan een bepaald aantal zoekwoorden, advertentiegroepen of campagnes. 
En dat kan echt niet (zie ook punt 2).

Zo heb je bijvoorbeeld een Google Ads Basis pakket met maximaal 5 advertentiegroepen en maximaal 15 advertenties.
En voor het Google Ads Pro pakket krijg je dan een campagne met maximaal 10 advertentiegroepen en maximaal 30 advertenties.
Of maximaal 10 campagnes en maximaal 5000 zoekwoorden.
En de grootste giller: pakketten inclusief conversiemeting.
Zijn er dan ook pakketten waarbij geen conversies gemeten worden?
In het kader van 'ik doe wel iets voor je, maar we meten geen resultaten, terwijl dat makkelijk kan'.

Ik wil niemand beledigen, maar dit slaat echt helemaal nergens op.
Voordat ik je een of ander pakket aanbiedt, wil ik eerst met je praten. Welke producten of diensten verkoop je?
Wat zijn je doelen? Wil je alleen in Nederland adverteren? Of ook in andere landen?
Ik kijk naar wat je concurrenten doen en op welke zoekwoorden zij adverteren.
Ik doe een eerste, snelle zoekwoordanalyse. Want jij denkt misschien dat je 'dakkoepels' verkoopt en dat
dat je belangrijkste zoekwoord is, maar misschien zoeken je potentiële klanten vaker naar 'lichtkoepels'.

Pas als ik dat allemaal heb gedaan, kan ik een goede inschatting maken van hoeveel werk het is
om een succesvolle Google Ads campagne voor je te op te zetten.
En geloof me, mijn klanten verschillen zoveel van elkaar... het lukt me echt niet om al mijn klanten
in drie standaard-pakketten onder te brengen. Ik lever maatwerk!

Alleen Adwords pakketten, die gebaseerd zijn op het aantal uren dat ook écht besteed wordt aan het analyseren
en het beheren van de adwords campagne, zijn acceptabel. Wat mij betreft tenminste.
 

2. Beperkt aantal advertentiegroepen of zoekwoorden

Je kunt vooraf niet exact vaststellen hoeveel advertentiegroepen of zoekwoorden precies nodig zijn.
Zodra een campagne klaar is en 'live' gaat, begint het echte spel pas.
Je verzamelt steeds meer gegevens en doet nieuwe inzichten op aan de hand van de eerste resultaten. 

Daarmee ga je de Google Ads campagne optimaliseren en resultaten verbeteren.
En dat betekent: nieuwe zoekwoorden toevoegen en uitsluiten, advertentiegroepen opsplitsen,
nieuwe advertentiegroepen toevoegen, niet-rendabele advertentiegroepen zet je stop, etc.

Een succesvolle Adwords campagne is in het begin goed, maar ook op zijn slechtst,
want bij elke optimalisatieronde breng je verbeteringen aan.
Het rendement van je advertentiecampagnes wordt dus gaandeweg steeds beter. 
 

3. Abonnementen zonder opstartkosten

In eerste instantie lijkt het een aantrekkelijk aanbod: 'wij zetten gratis een Google Ads campagne voor je op'.
Maar je hebt inmiddels vast wel geleerd dat in deze wereld weinig écht voor niets is.
Dus ook in deze Google Ads bedrijven werken gewoon zakelijke jongens (of meisjes),
ze verpakken hun commerciële boodschap alleen op een andere manier.
Ze verdienen hun geld meestal aan een periodiek, meestal maandelijks, Adwords abonnement,
waar je dan minimaal een jaar aan vastzit. In het beste geval.

En wat doe je als je na een paar maanden toch niet zo tevreden bent over de behaalde Google Ads resultaten?
Bovendien kost het opzetten van een goede adwords campagne nu eenmaal tijd.
Vaak veel tijd. Zeker bij webwinkels met veel producten. Dan is het toch ook logisch dat je betaalt voor al dat werk?

Ik geloof in helder en duidelijk communiceren.
Dit ga ik voor je doen, daar ben ik zolang mee bezig en dat kost het.
 

4. Zelf advertentietekst opstellen

Ik ben de Adwords specialist, maar je mag zelf je advertentieteksten maken? Klanten vinden het vaak fijn om
controle te hebben over hun uitingen en zien dit dan als een pré.

Maar... een Google Adwords campagne is anders dan een advertentie in een vakblad of tijdschrift. 
En een ervaren Google Ads specialist weet behoorlijk goed welke advertentieteksten wel en welke niet werken.
Hij of zij zal je dus op zijn minst willen adviseren.
Bovendien wil een echte specialist telkens weer nieuwe teksten testen om steeds betere resultaten te halen.
Soms maakt één klein woordje een groot verschil in resultaat.

Spreken we de klant aan met 'je' of 'u'?
Moet de grammatica 100% correct zijn of is enige vrijheid geoorloofd?


Mijn advies is: maak vooraf afspraken met elkaar over hoe er in de advertentieteksten wordt gecommuniceerd.
Als je dat belangrijk vindt.
En laat het anders gewoon aan de Adwords specialist over. Beoordeel de resultaten!
 

5. Zeer lage Adwords optimalisatie kosten

Een ontwerper van tuinen zal een minder uitgebreide advertentiecampagne nodig hebben dan een webshop
die kinderbedden (eenpersoons bedjes, halfhoogslapers, stapelbedden, beddengoed, etc.) aanbiedt. 
Hoe meer producten of diensten je aanbiedt via Google Ads, hoe meer tijd het kost om de Adwords campagne te optimaliseren.

En met optimaliseren, bedoel ik: de resultaten bekijken en analyseren, biedingen aanpassen,
kijken naar de zoekwoorden die mensen hebben gebruikt in Google en de niet-relevante zoekwoorden uitsluiten,
advertentieteksten stopzetten die minder goed scoren,
advertenties voor nieuwe producten toevoegen, etc.
Je raadt het al: dat krijg je niet even in een half uurtje voor elkaar.

Dus heb je een webshop met honderden producten? Verwacht dan geen fantastische Adwords resultaten als 
je slechts 50 euro per maand aan het optimaliseren van je Google Ads campagnes betaalt.
 

6. Adwords account is eigendom van het adwords bureau

Veel bureaus maken een Google Ads account aan op hun eigen naam. 
Je krijgt vaak wel een maandelijkse rapportage, maar geen inzage in jouw eigen Google Adwords account.
Je kunt bezoekersaantallen en gemaakte klikkosten dus niet controleren.
En als je de relatie met het Adwords bureau wilt beëindigen, ben je jouw Ads account (en alle verzamelde informatie) kwijt.

Ik wil zo niet werken en daarom is, en blijft, elk Google Ads account altijd eigendom van mijn klanten.
Jij bent de beheerder van je eigen account. En de klikkosten betaal je zelf rechtstreeks aan Google.
Dat is wel zo transparant!
 

Gratis Adwords review

Heb jij ook twijfels over de prestaties van jouw Google Ads specialist?
Of vraag je je alleen maar af of het door jou ingeschakelde bureau echt alles uit je Adwords campagne haalt?
Of wil je graag weten of je advertentiekosten kunt besparen? Of een beter rendement kunt halen?
Aarzel niet en vraag vandaag nog een gratis Adwords review aan. En met gratis bedoel ik ook écht gratis!

Ik analyseer je huidige adwords campagne en bekijk of je meer rendement uit je campagnes kunt halen.
Als dat zo is, laat ik je ook meteen weten wat het optimaliseren van je Google Ads campagne kost.
En welke resultaten je van deze optimalisatie mag verwachten.
Je bepaalt natuurlijk zelf of je je Adwords campagne door mij laat optimaliseren.
De review is vrijblijvend en verplicht je tot niets!


< Alle artikelen

Neem vrijblijvend contact op