Online Marketing Blog

Informatie en tips over hoe je meer bezoekers naar je website kunt trekken én van meer bezoekers klanten kunt maken.

3 zoekwoord tips die je geld opleveren

Posted by on in Google Adwords

Zoekwoordopties slim inzetten levert meer op

Het zoektype dat je gebruikt als je zoekwoorden aan een advertentiegroep toevoegt, kan een enorme impact hebben op het succes van je adwords campagne. Als je mijn vorige artikel hebt gelezen, weet je al welke zoektypes er zijn en hoe ze werken. Vandaag gaan we een stap verder. Je leert hoe je de zoekwoordopties kunt inzetten om meer rendement uit je adwords campagnes te halen...

1. Gebruik meerdere zoektypes in je advertentiecampagnes

Als ik een bestaande adwords campagne van een potentiële klant bekijk, zie ik vaak dat er in de campagne slechts één zoektype gebruikt wordt. In de meeste gevallen wordt alleen breed zoeken toegepast, maar ik zie ook regelmatig campagnes waarin alleen woordgroep of exacte zoekwoorden voorkomen. Als je alleen maar brede zoekwoorden gebruikt, durf ik te beweren dat je een heleboel geld weggooit. Maar als je alleen maar woordgroep of exacte zoekwoorden gebruikt, beperk je jezelf teveel en laat je waarschijnlijk kansen liggen.

Een paar voorbeelden van toepassingen uit de praktijk:

  • Gebruik breed zoeken of de modifier voor breed zoeken voor zoekwoordcombinaties waarin je unieke bedrijfs-, merk- of productnaam voorkomt. 
  • Gebruik breed zoeken niet voor té algemene zoekwoorden, zoals bijv. het woord: cursus. Als je 'Google Adwords cursussen' aanbiedt, wil je immers niet dat je advertentie wordt weergegeven als iemand zoekt naar een bloemschikcursus, een cursus Spaans, etc. In dat geval levert breed zoeken je alleen maar lage kwaliteitsscores op, waardoor je téveel per klik betaalt en je advertenties uiteindelijk helemaal niet meer vertoond worden.
  • Als je een nieuwe adwords campagne opzet, weet je misschien nog niet welke zoekwoorden je potentiële klanten gebruiken. Ook weet je misschien nog niet welke zoekwoorden je de meeste kopers of leads opleveren. Dan kan het handig zijn om te starten met brede zoekwoorden. Als je na een paar maanden weet je welke zoekwoorden je het meeste opleveren, kun je de brede zoekwoorden stopzetten en de andere zoekwoordtypes gebruiken.
  • Gebruik exacte zoekwoorden als je deze woorden in je advertentietekst wilt laten opvallen. Als ik [adwords cursus] als exact zoekwoord gebruik, zal ik deze woorden ook in de titel van de advertentietekst gebruiken. Als iemand een zoekopdracht intypt die overeenkomt met mijn exacte zoekwoord, wordt het zoekwoord vetgedrukt weergegeven. Zo'n vetgedrukt zoekwoord valt nog beter op en zal mij dus meer kliks en relevante bezoekers opleveren!
  • Als je slechts een beperkt dagbudget kunt of wilt inzetten, adviseer ik je weinig of geen brede zoekwoorden te gebruiken. Dan kun je beter gaan voor kwaliteit. En dus kiezen voor woordgroep of exact zoeken!

2. Gebruik meerdere zoektypes voor hetzelfde zoekwoord

Meestal gebruik ik in een campagne meerdere zoektypes voor hetzelfde zoekwoord. De modifier voor breed zoeken om nieuwe, interessante zoekwoordcombinaties te vinden. Goed convertererende zoekwoorden zet ik daarna als woordgroep of exact in zodat ik meer voor deze zoekwoorden kan bieden.  

3. Wees voorzichtig met brede zoekwoorden

Brede zoekwoorden inzetten, betekent dat je véél bezoekers naar je website zult trekken. Ook bezoekers die niet zo relevant voor je zijn. Houd de campagne dus goed in de gaten. Dagelijks!! Want de kosten kunnen hoog oplopen, zonder dat het je ook maar één nieuwe klant oplevert.

Als je brede zoekwoorden gebruikt, voeg dan in ieder geval ook een heleboel uitsluitingswoorden toe. Als zo'n uitsluitingswoord in de zoekopdracht voorkomt, wordt je advertentie niet vertoond (tenzij je uitsluitingszoekwoord ook een synoniem is voor één van je brede zoekwoorden). Als je nieuwe producten verkoopt, zijn dit waarschijnlijk slimme woorden om uit te sluiten: gratis, tweedehands, gebruikte, antieke.

Ik hoop dat je met deze tips de resultaten van je adwords campagne kunt verbeteren. Heb je nog vragen? Plaats dan een reactie!

 

 

Comments

  • Guest
    Alies dinsdag, 03 februari 2015

    Interessant artikel! Wat ik me nog afvroeg, als je meerdere zoektypes voor hetzelfde zoekwoord gebruikt, moeten ze dan in dezelfde advertentiegroep zitten zodat ze niet met elkaar gaan concurreren? Of maakt dat niet uit zolang ze maar in dezelfde campagne zitten. Dan zou je namelijk advertentiegroepen met brede, specifieke en woordgroepen aan kunnen maken onder 1 campagne. Met hieraan gekoppeld dezelfde advertenties.

  • Guest
    Petra Pustjens dinsdag, 03 februari 2015

    Als je meerdere zoektypes gebruikt, hoeven die zeker niet in dezelfde advertentiegroep te zitten. Om te voorkomen dat de zoekwoorden met elkaar gaan concurreren, bied ik meestal wat meer voor de exacte zoekwoorden en voor de woordgroep. De zoekwoorden met de hogere klikprijs krijgen dan voorrang.

Leave your comment

Guest
Guest vrijdag, 14 december 2018