Online Marketing Blog

Informatie en tips over hoe je meer bezoekers naar je website kunt trekken én van meer bezoekers klanten kunt maken.

Levert je webtekst je relevante bezoekers op?

Posted by on in Content Marketing & Webteksten

Pas op met metaforen in je webteksten

Goed gevonden worden in Google wil niet altijd zeggen dat je ook potentiële klanten naar je website trekt. Dan heb ik het dus over potentiële klanten, die écht geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. In de praktijk ontvangen veel websites nog steeds bezoekers die helemaal niet relevant zijn. Bezoekers die je website onmiddellijk weer verlaten als ze zien wat je doet of aanbiedt. De oorzaak ligt vaak bij het gebruik van metaforen.

Metaforen in webteksten

Veel tekstschrijvers houden van metaforen. Een metafoor is een vorm van beeldspraak, figuurlijk (niet-letterlijk) taalgebruik. Je schildert een bepaald beeld, dat een overeenkomst heeft met wat je bedoelt. Tekstschrijvers gebruiken metaforen vaak om een tekst te verlevendigen. Ook zie je vaak dat ze metaforen gebruiken als hulpmiddel om een passende afbeelding te vinden bij je webtekst. Dit zie je vaak bij websites van dienstverleners. Zij hebben meestal geen foto's van producten of bedrijfsprocessen, die ze op hun website kunnen plaatsen. Dan is zo'n metafoor handig. Maar het gebruik van metaforen brengt gevaren met zich mee!

Het gevaar van een metafoor in een webtekst

Kijk maar eens goed naar de onderstaande afbeelding en de bijbehorende tekst. Deze afbeelding komt regelrecht uit de praktijk! Het is een afbeelding van de homepage van een dienstverlenend bedrijf. De bedrijfsnaam heb ik vanwege privacy redenen wit gemaakt.

webteksten met metaforen

Kun jij mij na het zien van deze afbeelding vertellen om wat voor soort bedrijf het gaat? Beslist niet, want ze zeggen het zelf: ze bouwen geen bruggen van staal. Zij gebruiken hier een metafoor. En als jij al niet kunt bedenken om wat voor soort bedrijf het gaat, denk je dan dat Google het kan? 

Webteksten die Google begrijpt

Een zoekmachine begrijpt metaforen niet. De website is wél zoekmachinevriendelijk opgebouwd. Een H1-tag maakt aan Google duidelijk dat het kopje '... Advies bouw bruggen' het belangrijkste kopje van de homepage is. Google gaat er vanuit dat de belangrijkste kop op je homepage vertelt wat je doet. Wat denk je? Bij welke zoekopdrachten verschijnt de website van deze dienstverlener in de natuurlijke zoekresultaten van Google? Precies! Als iemand zoekt naar 'bruggen bouwer' of 'bruggen van staal'. Deze bezoekers leveren een financieel adviesbureau vast geen nieuwe klanten op.

Webteksten die je relevante bezoekers opleveren

Zorg dus dat je webteksten (vooral op de homepage en in belangrijke koppen) meteen duidelijk maken wat je doet. Zorg er altijd voor dat deze teksten belangrijke zoekwoorden bevatten. Zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw dienst of product!

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest
Guest vrijdag, 14 december 2018