Online Marketing Blog

Informatie en tips over hoe je meer bezoekers naar je website kunt trekken én van meer bezoekers klanten kunt maken.

Welk zoektype kies je in Google Adwords?

Posted by on in Google Adwords

Welk zoektype gebruik jij voor je adwords zoekwoorden?

Als ik een bestaande adwords campagne bekijk, van een potentiële klant of een deelnemer aan mijn adwords training, is er één fout die bijna iedereen maakt: alleen maar brede zoekwoorden inzetten!

En dat is jammer, want als je niet weet dat er meer zoektypes zijn en wat de verschillen zijn, zul je nooit een succesvolle adwords campagne op kunnen zetten. Daarom leg ik vandaag uit welke zoekwoordopties je kunt gebruiken in adwords en wat nu precies de verschillen zijn.

Vier zoekwoordopties voor je zoekwoorden in adwords

Als je een zoekwoord toevoegt aan een advertentiegroep kun je kiezen uit 4 verschillende zoektypes:

  1. breed zoeken
  2. modifier voor breed zoeken
  3. woordgroep
  4. exact zoekwoord

Je bepaalt het zoekwoordtype door al dan niet verschillende tekens aan je zoekwoorden toe te voegen:

adwords zoektypen

Brede zoekwoorden

Als je een zoekwoord toevoegt aan je advertentiegroep (dus zonder extra tekens) ziet Google je zoekwoord als een breed zoekwoord. Dit is de standaard zoekwoordoptie.

Brede zoekwoorden zorgen ervoor dat je advertenties ook vertoond worden als zoekers synoniemen of verkeerd gespelde zoekwoorden in de Google zoekbalk intoetsen. Elke variatie op jouw zoekwoorden, die Google relevant acht, genereert een vertoning van jouw advertentie. Dit betekent dat jouw zoekwoorden zelfs niet in de zoekopdracht voor hoeven te komen.

Neem bijvoorbeeld het zoekwoord: adwords training Als ik deze zoekwoordcombinatie breed inzet, wordt mijn advertentie ook vertoond als iemand zoekt op:

  • adwords training voor beginners
  • 1-op-1 cursus adwords
  • op maat gemaakte google adwords training
  • cursus adwords incompany

Met brede zoektermen bereik je een groot publiek, maar dus ook minder relevante zoekers. 

Modifier voor breed zoeken

Je kunt dit zoektype inzetten, door een plusteken voor het zoekwoord te plaatsen dat je toevoegt aan je advertentiegroep. Elk woord met een + ervoor moet in de zoekopdracht van de zoeker voorkomen, of een sterk gelijkende variant van dat woord. De volgorde van de zoekwoorden doet er niet toe. 

Mijn zoekwoord ziet er dus zo uit: +adwords +training. Deze zoekwoordcombinatie zorgt er voor dat mijn advertentie wordt weergegeven als iemand zoekt op:

  • adwords basis training
  • training adwords voor beginners
  • google adwords training op maat

De advertentie wordt dus niet weergegeven als iemand zoekt naar een adwords cursus voor beginners.

Met het gebruik van de modifier voor breed zoeken trek je minder bezoekers naar je website dan bij breed zoeken. Maar je kunt met de modifier wél meer controle uitoefenen op de relevantie en de kwaliteit van je bezoekers. 

Woordgroep

Een woordgroep zoekwoord (of combinatie van zoekwoorden) plaats je tussen dubbele aanhalingstekens. De zoekopdracht moet in dat geval deze zoekwoorden of sterk gelijkende varianten bevatten én de zoekwoorden moeten in dezelfde volgorde in de zoekopdracht voorkomen. Er mogen dus wel nog andere woorden vóór of áchter staan, maar niet er tussenin.

Het zoekwoord "adwords training" genereert een vertoning van mijn advertentie als iemand zoekt op:

  • google adwords training op maat
  • op maat gemaakte adwords training

De advertentie wordt dus niet vertoond als iemand zoekt naar een adwords basistraining.

Met zoeken op woordgroep kun je je targeting dus nog meer verfijnen. De kans dat je advertenties worden vertoond aan zoekers die niet op zoek zijn naar jouw product of dienst is veel kleiner dan bij (de modifier voor) breed zoeken. 

Exact zoekwoord

Een exact zoekwoord plaats je tussen rechte haken. Je advertentie wordt alleen vertoond als de zoekopdracht exact gelijk is aan de door jou ingevoerde zoekterm of een sterk gelijkende variant. Er mogen dus geen zoekwoorden voor, achter of tussen staan. En de zoekwoorden moeten in dezelfde volgorde worden ingetypt in de zoekbalk van Google. Met exacte zoekwoorden kun je dus zoekers van de hoogste kwaliteit selecteren. 

Sterk gelijkende varianten

Google zal je advertentie automatisch weergeven bij sterk gelijkende varianten. Daarbij moet je denken aan woorden met spelfouten, enkel- en meervoudsvormen, afkortingen of verbuigingen van de stam. Het voordeel hiervan is dat je deze sterk gelijkende varianten dus niet afzonderlijk als zoekwoord hoeft te voegen aan je adwords campagne.

Als je niet wilt dat je advertenties worden weergegeven bij deze sterk gelijkende varianten, kun je deze optie uitschakelen bij de campagne-instellingen:

sterk gelijkende varianten

Je weet nu precies wat de verschillen zijn tussen de vier zoektypes. Houd deze blog in de gaten, want in het volgende artikel krijg je nóg meer tips over hoe je deze zoektypes op een slimme manier inzet! 

Comments

  • Guest
    D.J. Eindhoven woensdag, 27 augustus 2014

    Dank voor deze heldere uitleg. Dit vind ik echt nuttig.

  • Guest
    Petra Pustjens woensdag, 03 september 2014

    Fijn om te horen dat je mijn uitleg nuttig vindt. Het goed inzetten van de zoekwoordtypes is de basis van een succesvolle adwords campagne, dus ik hoop dat je hiermee je adwords resultaten kunt verbeteren!

Leave your comment

Guest
Guest vrijdag, 14 december 2018